VENNOOTSCHAPSRECHT
Wij adviseren aandeelhouders en bestuursorganen van zowel genoteerde als niet-genoteerde vennootschappen in een brede waaier van vennootschapsrechtelijke aangelegenheden, met inbegrip van:
- Het oprichten van vennootschappen en bijkantoren;
- Herstructureringen in het kapitaal van de vennootschap, waaronder, kapitaalsverhogingen en (reële en formele) kapitaalsverminderingen;
- Remediëren van geschillen tussen aandeelhouders onderling of tussen aandeelhouders en het bestuursorgaan;
- Het opzetten van de nodige corporate governance structuren;
- (Groeps-)herstructureringen (waaronder oprichting, ontbinding en vereffening, (grensoverschrijdende) fusie, (partiële) splitsing, overdracht van een bedrijfstak of algemeenheid, enz.;
- Corporate housekeeping.
BEDRIJFSOVERNAMES EN HERSTRUCTURERINGEN
Het overlaten of overnemen van een onderneming is een bijzonder complexe aangelegenheid waarbij een gedreven juridische bijstand onontbeerlijk is. Wij staan onze cliënten dan ook bij tijdens het gehele M&A proces, zowel aan verkoperszijde als aan koperszijde.
In het bijzonder verlenen wij assistentie bij volgende stappen:
- Begeleiden bij een procedure voor een gecontroleerde verkoop of een ander verkoopproces, al dan niet in samenspraak met een externe overnamebegeleider ;
- Opmaken en onderhandelen van een intentiebrief of biedbrief;
- Superviseren en/of coördineren van de organisatie van een (fysieke of virtuele) data room;
- Uitvoeren van een juridische due diligence;
- Opmaken en onderhandelen van overeenkomsten tot overdracht van aandelen (share deal) of van activa (asset deal);
- Opmaken en onderhandelen van de documentatie voor het bekomen van financiering (inclusief zekerheden) voor de transactie;
- Opmaken van aandeelhoudersovereenkomsten en aanverwante overeenkomsten.
FINANCIEEL RECHT
Wij adviseren cliënten bij de financiering of herfinanciering van acquisities en bedrijfsherstructureringen (waaronder schuldherschikkingen) en assisteren bij de opmaak van kredietovereenkomsten en bijhorende zekerheidsdocumenten.
België is een land met een rijke traditie inzake familiebedrijven. Maar nog meer dan andere ondernemingen kennen familiebedrijven een specifieke en complexe dynamiek die voortvloeit uit het spanningsveld tussen de verschillende belangengroepen binnen een familiebedrijf, waaronder de werkende familieleden, de eigenaar-aandeelhouder, de familie, de individuele familieleden etc. Deze groepen bekijken het familiebedrijf elk vanuit een verschillende invalshoek met eigen verwachtingen en toekomstvisies. Relationele en emotionele factoren spelen bij familiebedrijven dan ook vaak een cruciale rol.
Wij adviseren familiebedrijven bij het opzetten van de juiste governance structuren (corporate & family governance) op maat van de onderneming en met respect voor de eigenheid van de verschillende key spelers binnen het familiebedrijf (bedrijf, eigenaars en familie) en staan het familiebedrijf bij tijdens de cruciale fases in haar bestaan, waaronder generatiewissels.
Wij adviseren ondernemers ondermeer aangaande volgende punten:
- Hoe optimaliseer ik de bedrijfsstructuur?
- Wie mag er in het bedrijf werken en aan welke voorwaarden dienen deze te voldoen?
- Het opstellen van een familiaal charter.
- Wanneer is het ideale moment om het opvolgingstraject op te starten en welke familieleden moeten actief bij de overdracht worden betrokken?
- Wil ik na de overdracht een bepaalde zeggenschap behouden en hoe wordt dit geregeld?
- Hoe kan ik na de overdracht een blijvend inkomen genereren?
- Hoe kan de overdracht juridisch best worden gestructureerd? Kan ik schenken of moet ik verkopen? Tegen welke waarde en voor welke prijs? En hoe kan ik daarbij o.a. de dwingende erfrechtelijke bepalingen respecteren?
ADVISEUR FAMILIEBEDRIJVEN
Wij assisteren cliënten bij de opmaak van commercieel overeenkomsten, waaronder management- en consultancyovereenkomsten, samenwerkingsovereenkomsten, distributieovereenkomsten, enz.
HANDELSRECHT
Wij assisteren start-ups bij de verschillende fases van hun ontwikkeling. Van bij de opstart van de business, doorheen de verschillende kapitaalrondes tot de exit. Van start-up tot scale-up, elke fase heeft zijn eigen bijzonderheden die een aparte advisering vereisen.
Wij assisteren ondermeer bij de oprichting van de vennootschap en het zoeken naar de geschikte vennootschapsvorm, de opmaak van de statuten en aandeelhoudersovereenkomsten die aangepast zijn aan de toekomstige intrede van investeerders, het onderhandelen van de terms sheet bij de intrede van investeerders en het begeleiden van een exit.
START-UPS
Bedrijven worden soms geconfronteerd met een tijdelijk gebrek aan juridische in-house ondersteuning, bijvoorbeeld omdat de vaste bedrijfsjurist afwezig is ingevolge vakantie, ziekte, zwangerschap of ontslag of omdat er te weinig gespecialiseerde expertise is om een bepaald project het hoofd te bieden. Wij kunnen deze bedrijven assisteren door tijdelijk op te treden als Legal Interim Manager.